| 
      
      PRVÁ MISIJNÁ APOŠTOLSKÁ CESTA – OD SALAMIS  PO PAFOS (CYPRUS) 
        (z  príhovorov o. Jána Majerníka)
        
        
        
      Prvá  misijná cesta Pavla, Barnabáša a Jána Marka sa konala približne  v rokoch 46/47-49/50. Jej vedenia sa ujal Barnabáš, rodák  z Cypru. Zrejme aj preto sa stal Cyprus prvým cieľom tejto cesty, z jeho túžby ohlásiť rodákom evanjelium spásy. Cesta Cyprom sa začala v prímorskom meste Salamis a skončila  v meste Pafos, odkiaľ sa apoštoli odplavili do Malej Ázie, dnešného  Turecka. (Viac o týchto  mestách pozri v kapitole Zo Salamis do Pafos) 
         
      Biblia  spomína len Salamis a Pafos – tieto dve miesta Cypru, ktoré apoštoli  navštívili. O ich ďalších krokoch týmto územím sa Biblia nezmieňuje. Máme správy len z ortodoxných pravoslávnych  prameňov, že apoštoli nešli popri mori, ale príjemnejším horským prostredím  pohoria Trodos. A skutočne - keď sledujeme aj ďalšie Pavlove cesty,  vidíme, že predovšetkým v lete dával prednosť putovaniu horskými  oblasťami, kde nebolo tak teplo.  
      DÔVODY ROZCHODU JÁNA MARKA S PAVLOM 
      Hoci  je Barnabáš spočiatku uvádzaný ako líder  apoštolskej cesty, práve tu, na Cypre, v meste Pafos, sa poradie apoštolov  Barnabáša a Pavla obracia. Pavol sa od tohto momentu spomína ako vodca  apoštolskej cesty a Barnabáš ustupuje do úzadia.  
        Nato sa oddeľuje od Pavla Ján Marek. Dnes  sa vedú diskusie o tom, aký bol dôvod tohto rozdelenia. Isteže – Pavlova  povaha nebola ľahká. Bol to cholerik a mal aj mnoho nepriateľov. Vyjsť s ním nebolo jednoduché. No  i napriek tomu sa dnes skôr predpokladá, že dôvodom nezhôd medzi Pavlom  a Jánom Markom boli skôr doktrinálne dôvody. Pavol bol progresívny, svojim  spôsobom liberál – obriezka nebola preňho dôležitá, nepovažoval za podstatné  jedávať kóšer jedlá, čo na zanieteného Žida Jána Marka, ktorý pochádzal  z konzervatívnych jeruzalemských kruhov, muselo pôsobiť prinajmenšom  rozpačito. Liberalizmus Pavla bol teda pravdepodobne tým hlavným dôvodom,  prečo sa s ním Ján Marek nezniesol. Ako sa v tomto smere zhodol Pavol  s Barnabášom, ktorý bol tiež svojimi názormi ortodoxnejším Židom ako  Pavol, o tom zmienku v Písme nemáme. 
      „ŠTYRIDSAŤ BEZ JEDNEJ“ OD SVOJICH 
      Avšak  aj keď bol Pavol v otázkach týkajúcich sa židovstva viac liberálom, predsa  sa pri svojich apoštolských cestách viditeľne opieral o synagógu. Ohlasoval evanjelium v prvom rade  v židovských synagógach. Určite však nemieril do tých najortodoxnejších,  kde predpokladal okamžité odmietnutie. Skôr mu boli bližšie otvorenejšie  liberálne kruhy, o ktorých sa v rámci židovstva vedelo.  
        V žiadnej  synagóge to Pavol nemal ľahké. Všade viac alebo menej ho považovali za zradcu  židovskej viery, za samozvanca, ktorý odmieta pre Židov neodmysliteľnú obriezku. Práve v synagóge v meste Pafos na  Cypre okolo roku 45 dostal „štyridsať bez jednej“ rán bičovaním. Židia  mali svoje praktiky, ako udržať poriadok a disciplínu v synagóge  a bičovanie patrilo k týmto spôsobom.  
      Pavol musel veľmi veľa  zniesť pre Krista pri ohlasovaní evanjelia. Od tých vlastných zvlášť. Miesto v Pafos, kde bol Pavol bičovaný  svojimi rodákmi, navštívil v rámci svojej apoštolskej cesty Benedikt XVI.  Tu predniesol príhovor v starogréčtine. 
      PAVOL MAL RÁD HORY A MORE 
      Pavol pri cestovaní dával prednosť  cestovaniu po mori. Po mori sa cestovalo iba v lete, lebo v zime  boli búrky a silné dažde. Ale v jarnom až jesennom období more bolo bezpečnejšie ako súš. Na lodi  bol za bezpečnosť a životy všetkých cestujúcich zodpovedný kapitán. Vždy bol i dostatok  proviantu, ktorý sa nakladal na loď v prístave.  
        Naproti tomu cestovanie po súši nebolo  bezpečné. Na cestách bolo množstvo zbojníkov a aj divej zveri bolo kedysi  viac ako dnes. Z dobových prameňov vieme, že i hostinskí zbojníkom  udávali tipy na hostí, ktorých sa oplatí okradnúť. Preto v tej dobe ľudia  cestovávali v karavánach. Aj na veľké sviatky do Jeruzalema bolo zvykom  cestovať vo väčších skupinách.  
        A keď musel Pavol putovať po súši,  putoval horskými oblasťami. V jeho veku už nebolo jednoduché prekonávať  dlhé kilometre za horúčav. Ohlasovanie evanjelia v prímorských mestách –  nakoľko to bolo možné – situoval radšej do zimných mesiacov, pretože vtedy  pri mori nebolo tak nepríjemne teplo. A ani toľko komárov. Z tradície  (od Tertuliána) vieme, že Pavol na jednej z apoštolských ciest dostal  maláriu. Odvtedy sa prímorským oblastiam v lete vyhýbal. (Ale  napríklad vieme, že v prímorskom Efeze strávil až tri roky.) 
      CIEĽ PAVLOVÝCH CIEST – ZAKLADANIE ZBOROV 
      To predpokladalo vytvoriť si sieť  zanietených, horlivých a verných spolupracovníkov. Pavol musel byť do  značnej miery spoločensky otvorený človek. A hoc mal aj nepriateľov, Sväté Písmo uvádza nespočetné množstvo  jeho priateľov a spolupracovníkov. Pavol sa vždy staral, aby aj keď  z mesta odíde, mal svojich pokračovateľov, ktorí dohliadnu na učenie  a rast zboru. 
      Najvernejších  spolupracovníkov mal Pavol v Timotejovi a do určitej miery aj  v Títovi, ktorého nechal ako biskupa na Kréte. Medzi najvernejších  nesporne patrí i Lukáš, ktorý dlho sprevádzal Pavla ako zapisovateľ.  V Korinte to boli manželia Priscilla a Akvila, ktorí ho sprevádzali  až do Efezu. Predovšetkým zo záveru Listu Rimanom (16. kapitola) vidno, koľko  ľudí Pavol poznal. Títo spolupracovníci  boli chrbtovou kosťou prvej cirkvi. 
      1 Odporúčam vám našu sestru Fébu,  služobníčku cirkvi v Kenchrách. 2 Prijmite ju v Pánovi, ako sa  patrí na svätých, a pomáhajte jej vo všetkom, čo bude od vás potrebovať,  veď aj ona pomáhala mnohým, aj mne samému.  
        3 Pozdravujte Prisku a Akvilu,  mojich spolupracovníkov v Kristovi Ježišovi. 4 Oni nastavili vlastné  šije za môj život. Im som nielen ja zaviazaný vďakou, ale aj všetky cirkvi  z pohanov. 5 Pozdravte aj cirkev v ich dome. Pozdravte môjho  milovaného Epaineta, prvotinu Ázie v Kristovi. 6 Pozdravte Máriu,  ktorá veľa pracovala pre vás. 7 Pozdravte Andronika a Juniáša, mojich  pokrvných a spoluväzňov, ktorí sú známi medzi apoštolmi a už predo  mnou boli v Kristovi. 8 Pozdravujte Ampliáta, môjho milovaného  v Pánovi. 9 Pozdravte Urbana, nášho spolupracovníka v Kristovi,  i môjho milovaného Stachysa. 10 Pozdravte Apella, osvedčeného  v Kristovi. Pozdravte tých, čo sú u Aristobula. 11 Pozdravte  Herodióna, môjho pokrvného. Pozdravte tých, čo sú u Narcisa a sú  v Pánovi. 12 Pozdravte Tryfainu a Tryfózu, ktoré pracujú  v Pánovi. Pozdravte milovanú Persidu, ktorá veľa pracovala v Pánovi.  13 Pozdravte Rúfa, vyvoleného v Pánovi, i jeho aj moju matku.  14 Pozdravte Asynkrita, Flegonta, Hermesa, Patrobasa a Hermasa  a bratov, čo sú s nimi. 15 Pozdravte Filológa a Júliu,  Nerea, jeho sestru i Olympasa a všetkých svätých, čo sú s nimi.  (Rim16,1-15) 
      Pavol mal aj dobrú pamäť, keď ich takto  všetkých dokázal vymenovať. 
      Iste  niektorí z učeníkov Pavla aj sklamali. Keď čítame 1Tim, máme tam istého  Démasa, Demetera atď., o ktorých Pavol hovorí, že ho nepochopili, že ich  zlákal tento svet, že mu narobili veľa zla. Tieto vzťahy mohla však komplikovať  i Pavlova ťažká povaha.  
  |